izvēle

Psihoterapija. Kā izvēlēties terapeitu

Ļoti bieži izskan jautājums: “Kā lai izvēlos savu terapeitu?”. Cilvēkiem ir patiesi bail, vai viņi atradīs īsto cilvēku, kam uzticēt savas dzīves intīmākās problēmas, bet vienīgais veids, kā atrast īsto terapeitu ir tāpat kā ar jebkuru citu “īsto” lietu dzīvē – mesties iekšā un mēģināt. Tomēr ir dažas priekšzināšanas, kas var atvieglot terapeita meklējumus.

Vai gribu pie terapeita sievietes vai vīrieša?

Parasti katrs šajā izvēlē vadās pēc sajūtām. Ja cilvēkam ir komplicētas attiecības ar māti, uzsākt terapiju ar terapeiti sievieti varētu būt grūtāk. Ja komplicētākas ar tēvu, tad šķitis, ka grūtāk ir runāt ar vīrieti. Tomēr nozīmīgi piebilst, ka terapijā profesionāls terapeits sniegs koriģējošo pieredzi, kuras rezultātā atvērties šķitīs dabiskāk ar jebkura dzimuma terapeitu.

Terapeita foto un publikācijas

Parasti lielāka iespēja atrast “īsto” terapeitu ir tad, ja pirms dodamies pie konkrētā terapeita esam lasījuši viņa veidotos rakstus, publikācijas vai klausījušies kādu interviju. Caur tiem mēs nereti varam sajust terapeita personību un to, vai mums saskanēs. Ir terapeiti, kurus var atrast sociālajos tīklos – to izpētīšana arī var palīdzēt. Ieteiktu apskatot šo informāciju pievērst uzmanību brīdinājuma zīmēm par terapeita neprofesionalitāti , ko var spriest pēc dažādām pazīmēm.

Terapijas mērķis un terapeita izglītība

Ir dažādi terapijas virzieni un tajos ir dažāda līmeņa, ilguma un kvalitātes apmācības. No tās arī ir atkarīgs, kādas terapeitiskās metodes viņš pielieto. Galvenais kritērijs, pēc kura ieteiktu izvēlēties, ir tas, ar kādu problēmu vēršamies terapijā.

Terapeiti parasti ar 3 veidu izglītību:

  1. Ar ārsta pamatizglītību (atrodami www.arstipsihoterapeiti.lv vai www.psihosomatika.lv) – ārsti pielieto pamatā izglītojošas, kognitīvi biheiviorālās (KBT) vai psihodinamiskās terapijas metodes meklējot cēloņus bērnībā, lai “izrautu” problēmas sakni. Tā ir ārstējošā psihoterapija, kas ir piemērota psihiatrisku un psihosomatisku problēmu risināšanai ar ilgtermiņa efektu. Pie ārsta terapijā vispiemērotāk ir iet, ja ir trauksmes, depresijas vai ķermeņa jeb psihosomatiskie simptomi. Terapija pie ārsta ir rekomendējama, ja emocionālā problēma ir ilgstoša (vairāk kā gadu ilga). Ārstnieciskās terapijas veids ir brīvs, plūstošs, un šķietami nenoteikts, kas var nepatikt cilvēkiem, kas vēlas terapijā konkrētību un plānu.
  2. Ar psihologa pamatizglītību (atrodami www.kbt.lv) – ja ir vēlme, lai terapija ir īstermiņa un fokusēta (10-20 vizītes) un netiek meklēti problēmu cēloņi bērnībā, tad vislabāk iet terapijā pie psihologiem KBT terapeitiem (www.kbt.lv).
  3. Ar sociālo zinātņu pamatizglītību (atrodami www.psihoterapija.lv) – tie ir visi humāni eksistenciālie terapeiti (geštalta, eksistenciālie, drāmas, psihoorganiskās analīzes, ģimenes u.c. terapeiti), pie kuriem vislabāk ir iet personības izaugsmei vai arī, lai konsultētos attiecību jautājumos. Jāatceras, ja cilvēkam nav izglītība psiholoģijā vai medicīnā, tad šie terapeiti nebūs piemēroti, ja cilvēks cieš no medicīniska vai psiholoģiska rakstura problēmām.

Izcenojums

Terapija ir ieguldījums personīgajā izaugsmē un savas labklājības veicināšanā, bet tās mēneša izmaksas varētu šķist dārgas, tāpēc, ka efektīvu rezultātu var gūt, ja apmeklē to reizi nedēļā. Tātad nozīmīgi aprēķināt, kādu terapeitu varam atļauties atbilstoši šī brīža situācijai.

Terapeita atrašanās vieta

Protams, cilvēkiem ir dažādas vēlmes un iespējas. Ir cilvēki, kas gatavi braukt 100km uz terapiju, tomēr lielākā daļa vēlas terapeitu sava darba vai mājas tuvumā. Tāpēc nozīmīgi skatīties, kur atrodas terapeita prakses vieta.

Arsts 3 724x1024 - Psihoterapija. Kā izvēlēties terapeitu

Iet un darīt, nevis ilgi domāt

Nereti “saņemšanās” terapijai cilvēkam var aizņemt pusgadu, tomēr nozīmīgi atcerēties, ka ir vērtīgi pārvarēt savas bailes jau tagad. Katra nokavētā nedēļa mūsu dzīvē var nepatīkami atspēkoties. Ja neuzrunās sadarbība ar esošo terapeitu, tad bez jebkādiem iekšējiem pārmetumiem var viņu pamainīt. Terapeita personība spēlē lielu lomu un ir nozīmīgs faktors tam, vai terapija būs efektīva. Protams, ja mainām terapeitu jau 3-5 reizes, tas var arī norādīt uz mūsu problēmas sakni – nespēju noturēt ilgstošas, stabilas attiecības.

AIZVĒRT
error: Content is protected !!